Home | Sitemap

Loading
    » Home » Apply for an Award » HELP Page for filling up your Online Progress Update Form

  HELP Page for filling up your Online Progress Update Form

  PANDUAN - HELP Page in Bahasa Malaysia (click here for English)

Objektif

Panduan ini adalah untuk kakitangan sekolah yang bertanggungjawab untuk memberi laporan dan mengemaskini maklumat terkini tentang penglibatan dan kemajuan sekolah mereka dalam Program Eco-School Malaysia (Eko-Sekolah Malaysia).

Tanggungjawab Peserta Program Eko-Sekolah:

Untuk tujuan laporan dan kemaskini maklumat terkini, setiap peserta Program Eko-Sekolah akan diberikan satu ID pengguna/kata laluan untuk memasuki pangkalan data. Adalah tanggungjawab anda sepenuhnya untuk sentiasa memberikan maklumat terkini. Anda juga bertanggungjawab untuk memastikan bahawa ID Pengguna/kata laluan anda disimpan dengan selamat.
 
Your Login Screen

Pangkalan Data Eko-Sekolah:

Setiap peserta Eko-Sekolah akan diberikan maklumat seperti yang berikut:

  1. Bahagian PROFILE (School Profile). Bahagian ini merangkumi maklumat sekolah seperti nama, alamat, butiran untuk menghubungi sekolah, tema-tema yang dipilih (berdasarkan 9 tema), dan juga maklumat terkini tentang penyertaan sekolah dalam program (berdasarkan 7 langkah, Step 1 -7).

     
     
     
  2. Butir-butir yang perlu dilaporkan untuk setiap langkah (Step 1-7).  Maklumat yang diperlukan untuk setiap langkah adalah berlainan. Anda perlu melengkapkan setiap langkah, satu demi satu. Untuk langkah-langkah yang tertentu, anda akan diberi peluang untuk melampirkan dokumen, gambar dan video.

     
     
     
  3. Status Projek (Project Status) - anda dikehendaki mengumumkan langkah yang anda telah lengkapi (contoh: Kami telah melengkapi Langkah 3). Orang umum boleh membaca maklumat terkini anda hingga ke langkah yang anda telah lengkapi.



    Implikasi #1: Sila pastikan semua butiran untuk langkah-langkah dilengkapi. Ini termasuk langkah terkini yang anda telah selesai. Semua butiran ini akan diterbitkan secara automatic untuk tinjauan orang umum.
     
    Implikasi #2: Sekiranya anda telah menglengkapi Langkah 1, anda boleh mula memasukkan laporan untuk Langkah 2 atau 3 dll. Maklumat untuk langkah-langkah 2 atau 3 ini masih tidak boleh ditinjaui orang umum. Jika anda mengumumkan bahawa anda telah melengkapi Langkah 1, cuma maklumat tentang Langkah 1 akan diterbitkan untuk orang umum.


SIMPAN SEMUA PERUBAHAN (SAVE ALL MY CHANGES)

Sangat Penting: Sila pastikan bahawa anda klik “SAVE ALL MY CHANGES” setiap kali anda melakukan sebarang perubahan di setiap langkah [Langkah 1| Langkah 2…..Langkah 7].

Kami ingin mencadangkan supaya anda sentiasa klik “Save all my changes” untuk memastikan bahawa tidak ada sebarang maklumat yang hilang.

 

Muat Naik Gambar-Gambar (Uploading Photographs)

Pilih gambar yang berkualiti baik (cerah, terang dan tajam). Cuba pilih gambar (fail jpg) yang kurang daripada 1MB. Fail yang lebih besar daripada 1MB akan mengambil masa yang lebih lama untuk muat naik.

Gunakan program edit-foto yang boleh mengurangkan saiz gambar anda supaya ia kurang daripada 1MB.

Maklumat tambahan (Tip): Jika anda tidak biasa menggunakan perisian untuk mengedit gambar, anda boleh cuba menggunakan Powerpoint. Cadangan - muatkan gambar anda dalam slaid Powerpoint. Kurangkan saiz gambar tersebut sehingga ia muat dalam satu slaid. Selepas itu, klik gambar tersebut. Tekan bahagian kanan tetikus anda dan pilih “Save as picture”. Berikan nama fail yang baru (jpg). Saiz fail baru ini (jpg) akan lebih kecil dan senang untuk dimuat naik.

 
Memohon untuk mendapat Anugerah (Apply for Award/s)



Anda boleh memohon untuk mendapat Anugerah apabila anda sudah menyiapkan laporan progres kemas kini anda bagi langkah 1 ke lankah 7.  Dalam halaman profail anda, anda akan melihat link yang bewarna kuning yang menyatakan "Memohon untuk mendapat Anugerah". Klik atas link tersebut untuk mengesahkan bahawa anda berhasrat memohon untuk mendapat anugerah. Anda mesti melengkapkan borang permohonan ringkas itu.

 

 

HELP Page in English (click here for HELP in Bahasa Malaysia)

Purpose:

This Online Guide is for participating Eco-Schools person-in-charge and responsible for reporting and updating on the school's progress in the Eco-Schools Programme Malaysia.

Participating Eco-Schools responsibility:

Each participating Eco-School will be given a username/password to login to the programme's online database for reporting and updating your progress. You are fully responsible for the accuracy and timely update at all times. Security and safekeeping of your username/password is your responsibility.
 
Your Login Screen

The online database:

Each participating Eco-School has the following:

  1. A PROFILE section with information about the school - name, address, contact details, selected themes (based on the 9 themes), and the progress/status of programme (based on the 7 steps).

     
     
     
  2. Reporting Details on each and every STEP (1 - 7). The information asked for each step is different and you are to complete each step, sequentially. There will be an opportunity for you to insert a documents, photos and videos at certain steps.
     
     
     
  3. Project Status - you are to declare which step you have completed reporting (e.g. "We are at Step 3"). The general public will be able to read your reported information up to and including the step you declared as completed.



    Implication #1: Please ensure that all details up to and  including the step you are at have been fully completed - these will be automatically published for public viewing.
     
    Implication #2: If you are at, for example Step 1, you can actually begin to key in your draft reporting for Step 2 or 3 etc as these will not be seen by the public.  Since you declared you are in Step 1, only information up to Step 1 will be displayed to the public.


SAVE ALL MY CHANGES

It is important that as you click on any of the seven steps [ Step 1 | Step 2 . . . . Step 7] 
and have made changes in any of these seven Steps,
you should keep clicking on "SAVE ALL MY CHANGES".

We highly recommend that you frequently and regularly keep clicking on "Save all my changes" to ensure that you do not loose any information that you have just entered.

Uploading Photographs

Choose a good photograph (bright, clear and sharp). Try to upload your photo (jpg file) below 1MB in file size  - otherwise it will take a long time to upload.

Use any photo editing program you know to help you downsize your photographs to below 1MB. 

Tip: If you are not familiar with any photo-editing software but is familiar with Powerpoint, here is one suggestion - Insert your photo into a Powerpoint slide. Size and scale down your photograph to fit the viewing area of the slide. Now click on the scaled down photo to select it. Right-click your mouse button and choose the option to  "Save as picture" and provide a new filename (jpg). This new file (jpg) will be much smaller in filesize and suitable for uploading.

 

Uploading file attachments

Please ensure that all files and documents uploaded are less than 1 MB (megabytes) in filesize as large files will take a long while to upload. You must conform to the correct file-types at all times, for e.g. if the required file-type is a DOC/PDF please upload only a DOC or PDF file-type.

 

Apply for Award/s


 
You can apply for an Award once you have completed your progress update report for ALL of Step 1 to Step 7. On your profile page, you will see the yellow highlighted link that says "Apply for an Award". Click on the link to confirm that you wish to apply for an award. You will have to complete a simple online application form.